A csapból is a fejlesztés és a méregdrága eszközök folynak. És sokszor el is megyünk a hagyományos játékok és az egyszerűség mellett.
Jó magam egy készségfejlesztő webáruházat is alapítottam, majd amikor már túl jó volt, megváltam tőle, és a gyerekekre koncentrálok, mint fizikai lények :D.
Szóval, játszunk húsz percet, és itt van 11 ötlet, amelyek nélkülözhetetlenek, jópofák, fontosak, és néha megfelejtkezik róla az ember!
Gyerek Játékok -melyek elmaradhatatlanok:
- Hinta, hinta, hinta… minden mennyiségben! Ha van felszerelhető hintátok, akkor ne várjatok egy percet sem! Ha nincs, akkor vegyetek, vagy kérjetek! Újszülött kortól az egyik legfontosabb cselekvés a ringatás és hintázás.
Méhen belül kezdődik (nem véletlen) és tart, amíg gyerek a gyerek. Még kisiskloás korban is törekedjünk arra, hogy minél többet hintázzon gyermekünk!
Kell az agyféltekék harmonizálásához, az egyensúly fejlődéséhez és sorolhatnám.
Hintázzatok!!!!!
- Gurulni takaróban, hegyen, völgyen…át 🙂
A gurulás harmonizálja az agyféltekéket, összeköti az idegpályákat, szóval fontos mozgási forma. Baba korban tegyük egy puha takaró egyik szélére a picit, emeljük meg, és hagyjuk, hogy szép lassan leguruljon. Nagyobb korban is játszhatjuk ezt, vagy készítsünk virslit vagy palacsintát gyermekünkből J . Megkeressük a család legnagyobb takaróját, ráfektetjük egyik szélére a gyerkőcöt és jól feltekerjük. Nagyon jó móka, és fejleszt. Nem is gondoltad, ugye?
- Mászni és mászni.
Ugyanolyan fontos az agyi működésnek, mint a hintázás. A mászás összehangolja a két agyféltekét, az idegrendszer egyéb területeire is nélkülözhetetlen hatással van!
Csináljunk mászóversenyt, vagy építsünk székekből alagutat, vagy egy hosszú labirintust takarókból a kanapé, székek, fotelek segítségével.
Sok gyereknél kimarad a mászás, ezért náluk sürgősen ajánljuk, mert ennek a mozgásformának sem szabad kimaradnia.
Ha szeretnéd, hogy gyermeked ne küzdjön sokat az írás megtanulásával, beszéde jól fejlődjön, akkor indulhat a mászóverseny!!!
- Kukucska
Ugye? Te sem gondoltad, hogy itt lesz a helye, a fejlesztő játékoknál.
Játszunk kukucskát. Bújjunk el mi a kezünk mögé, aztán kukk és ott a mosolygós anya. Vagy bújjunk le a takaró alá. Vagy a fél éves babát fedjük le egy anyag pelussal és vegyük le róla, egy vidám, kukucs felkiáltással. Élvezni fogja, és legalább 100-szor meg kell ismételni.
Később folytathatjuk, sokáig nagyon élvezetes játék!
A tárgyállandóság fejlődésében nagyon fontos.
- „Kincskeresés”
Egyszerű, de nagyon fontos játék. Ha már elindult két lábon gyermekünk, stabilan jár, és le tud guggolni, akkor már el is kezdhetjük vele ezt a játékot. Kedvenc játékát, vagy egy tárgyat, ami érdekli, tegyük le a szék alá, úgy hogy lássa, de messzebb legyen tőle. Kérdezzük meg, hogy hol van az a játék? (Nyilván nem fog válaszolni, max odamutat.) Mondjuk: Igen, a szék alatt van. Ha ő nem veszi fel, akkor vegyük fel mi, és tegyük pl. az asztalra. Kérdezzük meg ismét, majd mondjuk, hogy az asztalon van. Ezt gyakorolni kell sokat, ahhoz, hogy móka legyen a vége, de pár alkalom után játék lesz belőle, és indulhatunk kincskeresésre. A lényeg, hogy a térbeliség alakuljon, az irányokat elsajátítsa, és a testséma kialakulásának fejlődésében is kulcsszerepet játszik.
Nagyobbakkal pedig dugjunk el valamit, és a klasszikus hideg-meleg szavakkal irányítsuk őket. Vagy: balra, jobbra, közelebb, lejjebb…stb vezényszavakkal.
- Homokkép készítés
Persze itt nem a Czakó Úr világhírű képeire, alkotásaira gondolunk J Két homoksüti készítése között egy bottal csináljunk valami formát a homokba. Adjuk át gyermekünknek a botot, és ő is készítsen valami „különlegességet”. 1 éves kor után neki kezdhetünk, így 3 évesen már szívesen fog papírra művészkedni. A finommotorika, írás elsajátítás alapja!
- Lufizzunk, ne labdázzunk!
Már egészen kis gyerekek, de a 1,5 évesek már biztosan nagyon élvezik a lufi dobálását. Amellett, hogy még sosem láttam olyan gyermeket, aki ne szeretne lufizni, az egyik legjobb fejlesztő játék is. Labdázás előtt a lufizás lenne a legjobb. Kezdjétek lufikkal!
Ugyanis a lufi lassabban repül/száll, mint a labda, könnyebb elkapni, könnyebb követni a mozgását, figyelni. Sikerrel kezd a gyerkőc, miközben berögződnek azok a mozdulatok, amik a labda-játékokhoz kellenek.
Fújjátok azokat a színes lufikat! (Nagyobbakkal lehet szabályokat is alkotni, így egyszerre több terület fejlődik. Pl. nem szabad a saját színű lufijának leesni, vagy csak a kékek maradhatnak fent…)
- Utánzó majom 🙂
Ez egy remek mulatság, ahogy a neve is mutatja. Álljatok egymással szembe tipegőddel, vagy a nagyobbacskáddal (még a 8 éves gyerkőcök is élvezik!) és kérdd meg, hogy utánozza, amit csinálsz. Emeld fel a karod, vagy a lábad…nagyon vicces lesz! Jöjjön csak a kreatív gondolkodás.
Természetesen a kisebbekkel elég, ha tükörképként játsszuk, de később meg lehet kérni, hogy ugyanazt a mozgást csinálják, mint Te. Ha a bal lábad felhúzod, akkor mondd: felhúzom a bal lábam, most te is húzd fel a bal lábad! Így nem tükörkép lesz. Könnyen megtanulja majd az irányokat, testsémát és azt, hogy milyen jó a szülővel bolondozni J.
- Mit, hova, miért?
A gyerekek nagyon szeretnek főzni, ezért ezt a játékot az evőeszközökkel írjuk le, de bármi mással is játszható, amiből sok különböző van, mégis egyforma 🙂
Vegyük elő az összes evőeszközünket, a süteményes kanáltól a merőkanálig, a műanyagtól, a fáig mindent. Most jöhet a móka! Képezzünk csoportokat. Ugye milyen sokféleképpen lehet? A lényeg, hogy legyen benne logika, erre figyeljünk. Fontos, hogy megtudja magyarázni, hogy mi miért egy csoport. (Pl. lehet az összes fémet egy csoportba rendezi függetlenül a méretétől, funkciójától. ez is jó megoldás, csak kérdezzünk rá, hogy miért csinálta. Aztán készítsetek újabb és újabb csoportokat) Nagyon vicces…utána jöhet a zenebona J. Bár ennek a szomszédok nem biztos, hogy örülnek.
A csoportosítás alapvető készség a matematika elsajátításához.
- Tépjük szét!!!!!
Ha esik az eső kint, vagy „punnyadtak” vagyunk, itt egy remek játék, ami egészen ici-pici kortól játszható. Vegyünk elő reklámújságot, vagy színes papírt, vagy amilyen papírra nincs szükségünk. Adjuk a gyerek kezébe, és kérjük meg, hogy tépje szét. Aztán a kisebb darabokat még kisebbre, még kisebbre és így tovább. Nagyon jó szórakozás, mert a gyerekek szeretik a „rombolást”, egy kicsit rossznak érezhetik maguk, ugyanakkor a finommotorikus készségeket, a szem-kéz koordinációt olyan jól fejleszti, hogy csuda! Ha pedig valakinek szülinapja lesz, akkor egy papírra fel is ragaszthatjuk a cafatokat és kész a képeslap, vagy kép, vagy akármi. Csak a képzeletünk szabhat határt!
- Ugróiskola
Ugye nem is kell ezt magyarázni? Fogjatok egy krétát, rajzoljatok egy „ugróhálót”, fektessétek le közösen a szabályokat, és indulhat a móka!
Az ugrálás nagyon jól fejleszti a mozgáskoordinációt, az egyensúlyt, a testséma kialakulását, és ha hiszed, ha nem, a tanulást, koncentrálást is erősíti.
Ha esi az eső, akkor bent is rendezhettek ugráló versenyt. Tegyetek le ide-oda egy-egy tárgyat, játékot, csináljatok egy pályát, állítsatok fel szabályokat (mikor lehet 2 lábon, mikor egy lábon…) és indulhat. 🙂
Szóval 20 percre, boldogságra, együttlétre fel!!!!
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: